Diagnózy

Zoznam centier biologickej liečby

Prinášame Vám zoznam centier biologickej liečby

UN Bratislava, Nemocnica Staré Mesto

Dermatovenerologická klinika LF UK

Mickiewiczova 13

prof. MUDr. Mária Šimaljaková, PhD., MHA

 

UN Bratislava

Dermatovenerologická klinika UNB a SZU

Ružinovská 6

MUDr. Mária Žilínková

 

Univerzitná nemocnica Martin

Dermatovenerologická klinika

Kollárova 2

prof. MUDr. Juraj Péč, CSc.

 

FNsP F. D. Roosevelta Banská Bystrica

Dermatovenerologická klinika SZU

Nám. L. Svobodu 1

MUDr. Slavomír Urbanček, PhD.

 

Univerzitná nemocnica L. Pasteura Košice

Dermatovenerologická klinika

Trieda SNP 1

MUDr. Tomáš Kampe

 

FNsP J. A. Reimana Prešov

Dermatovenerologické oddelenie

  1. Hollého 14

MUDr. Klára Martinásková, PhD.

 

Fakultná nemocnica Nitra

Dermatovenerologická ambulancia

Špitálska 6

MUDr. Katarína Kovarčíková

 

FNsP Nové Zámky

Dermatovenerologické oddelenie

Slovenská 1

MUDr. Peter Kozub, PhD.

 

FN Trenčín

Dermatovenerologická ambulancia

MUDr. Katarína Novačeková

MUDr. Ivana Sázelová

Biologické a biologicky podobné lieky

 

Niektoré lieky, ako napríklad molekula inzulínu alebo rastový hormón, sa pripravujú pomocou progresívnych biotechnologických postupov a takto vyrobené liečivo sa nazýva biologický liek. Okrem inzulínu sa za biologické lieky považujú napríklad aj viaceré molekuly na liečbu reumatických ochorení, psoriázy alebo rakoviny. Originálny biologický liek sa považuje za liek referenčný* v tejto skupine, a ak sa vyrobí rovnocenná molekula inou farmaceutickou firmou, tak sa tento liek nazýva biologicky podobný liek – biosimilar.

Pri výrobe biologických liekov a biologicky podobných liekov sa uplatňujú všetky poznatky modernej medicíny a laboratórne inovácie posledných rokov. Pri ich výrobe sa v plnej miere aplikuje génové inžinierstvo a biotechnológia, ktoré dokážu ovplyvniť živú bunku iného organizmu tak, aby produkovala, resp. „vyrábala“ požadovanú substanciu – liečivo, ktoré je schopné vysoko špecifického účinku. Najčastejšie sa na produkciu biologických liekov používa pre organizmus známa baktéria Escherichia coli, avšak používajú sa aj zvieracie, či ľudské bunky. Vďaka týmto inovatívnym postupom sa nielen rozšírili možnosti liečby niektorých ochorení, ale hlavne sa znížila cudzorodosť molekúl pre ľudský organizmus, ktoré sa predtým izolovali zo zvierat (napríklad inzulín).

Čítať ďalej

Dve percentá

Podporte nás dvomi percentami z daní

Pomôžte nám pomáhať.  Vašimi 2% dane pomôžete pacientskemu poradenskému centru Bodkáčik – združenie pre rodiny, deti a mládež s kožným ochorením realizovať poradenskú činnosť – „Škola atopie“ , online webovú poradňu bezpsoriázy.sk,  edukačno-rekondičné aktivity pre deti, mládež  a rodičov s deťmi a info bloky pre verejnosť o kožných ochoreniach.

ĎAKUJEME !

Formulár vyhlásenie k 2% si stiahnite tu. resp. ho najdete aj na stránke www.www.bodkacik.sk

 

Náhľad vyhlásenia uvádzame nižšie:

Bodkacik2016

Formuláre na stiahnutie tu:  Potvrdenenie_2016

Prieskum – dotazník

Vážení priatelia,

prosíme Vás o vyplnenie dotazníka. Cieľom výskumu je zmapovanie problémov, s ktorými sa stretávajú pacienti  s chronickými kožnými ochoreniami zameraní je hlavne pre atopický ekzém , seberoická dermatitída –  okrem psoriázy /prieskum psoriatikov sme realizovali v minulom roku s veľmi  prospešnými výsledkami/. Výsledky budú použité ako podklady na presadzovanie záujmov ľudí s kožnými ochoreniami v SR, pre občianske združenie, ktoré háji záujmy pacientov. Dotazník je anonymný. Vyplnení dotazník prosíme zaslať  podľa Vašich možností jedným zo spôsobov na uvedené kontakty  :

1. spôsob – vyplnený dotazník oskenovať a zaslať emailom na e-mailovú adresu: bodkacikmt@gmail.com

2. spôsob – poslať poštou na adresu Bodkáčik –ul. Aurela Stodolu 4991/17, Martin 03601

Dotazníky musia byt  zaslané obratom ,uzávierka a vyhodnotenie prieskumu sa realizuje v marci 2016, aby výsledky prieskumu mohli byť prezentované ku Dňu kože – dotykov .

Ďakujeme Vám za spoluprácu a veríme že výsledky prieskumu budú prínosom .

Občianske združenia  SPaA SR a Bodkáčik

Dotazník stiahnite tu: Dotazník je anonymný.

POZVÁNKA na verejnú diskusiu

Milí priatelia,

Zaujíma Vás problematika kožných ochorení ?

Máte tento problém v rodine?

Nie ste si istý či sa ošetrujete správne?

Máte otázky na ktoré nie je čas v ambulancii?

Pacientske organizácie SPaA SR –klub Martin a Bodkáčik–združenie pre rodiny, deti a mládež s kožným ochorením SR, v spolupráci s Dermatovenerologickou klinikou UNM a Turčianskou knižnicou  Martin pre Vás pripravili  info blok k danej problematike .

Kde:  v Turčianskej knižnici v Martine, ul. Divadelná /pri Miléniu/

Kedy : 16.2.2016  o 16:30 hod

Partneri : Turčianska knižnica

Plán aktivít SPaA klub Martin a Bodkáčik – rok 2016

Plán aktivít SPaA klub Martin a Bodkáčik – rok 2016

 

Škola atopie   – prednáškové info bloky pre atopikov, verejnosť a matky detí s atopiou

………………………………………………………………………………………………………………………………..

Účasť na 1 národnej pacientskej  konferencii EUPATI  20.2.2016 v Bratislave

,………………………………………………………………………………………………………………………………….

Spolupráca s Komorou sestier, Dermatovenerologickou spoločnosťou /pracovné stretnutia/

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

SDP – deň otvorených dverí v v biologických centrách , mediálna kampaň,

Kampaň v TV, rozhovor s Tomášom ktorý prekonal svoj handicap ,prezentácia kalendára so

sloganmi a   brožúra – „Výpoveď psoriatika„

…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Deň kože –13.5.-15.5.2016  námestie v Martine a Turčianska knižnica – edukačné info bloky pre

verejnosť, mediálne aktivity, výsledky prieskumu atopickej dermatitídy

………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Rekondičné pobyty –Stará Lesná /Tatry/, Trenčianske Teplice, Červený kláštor, Smrdáky, Podhájska

…………………………………………………………………………………………………………………………………..

PORTÁŠ  – 16. ročník stretnutia SPaA SR a SPAE ČR, Bodkáčik  – 11.6.2016

…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Nonhandicap  2016 – výstava  v Incheba Bratislava /infostánok/

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

Príspevky do Heliosu – priebežne, pravidelné edukačné info bloky 1 x mesačne

………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Aktivity  región  Žilinský kraj  – Martin – rok 2016

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

  • Január    –  Stretnutie VV  -21.1. 2016/ schválenie termínov plánu  činnosti , projekty, revízia  /
  • Február  –   Info blok  v Turčianskej knižnici 16.2.2016 o 16.30 h/ aj pre nových záujemcov /
  • Marec     – Bowling  /Sever kocka / 5.3.2016/sobota/  aj s rodinami o 16h
  • Apríl     –  Posedenie pri hudbe /termín upresníme podľa záujmu /

– Detské centrum  Sever  17.4.2016  od 16h-17h

  • Máj       – 13-16 .5. Deň kože –dotykov /edukačné info  aktivity   -celoslovenský zraz v Martine /

– Kolektívny rekondičný pobyt Podhájska 21-22.5.2016

  • Jún        – Portáš -turistické stretnutie SPaA SR a SPAE ČR, Bodkáčik   aj s rodinami /11.6.2016/

– Výlet na bicykloch do okolia aj s rodinami , opekačka /termín sa upresní podľa záujmu/

– 20.6. / sobota/ Výlet na bicykloch /, zraz o 10h  pred klubovňou.

  • Júl – august – letné pobyty  pri mori ,rekondičné aktivity individuálne  a kolektívne
  • September     –  pauza
  • Október –   Priebežné  edukačné aktivity

-29.10. Svetový deň psoriázy –infostánok , Deń otvorených dverí … ,mediálna kampaň

  • November –  pauza
  • December – Mikulášske posedenie /termín 9.12.2016/

XVI.Smrdacke dni – odborná dermatologická konferencia (2015)

XVI. Smrdácke dni – odborná dermatologická konferencia sa uskutoční v dňoch 11. – 12. decembra 2015 v Prírodných  liečebných kúpeloch Smrdáky

Slovenská lekárska spoločnosť (SLS) – kontakt: Slovenská lekárska spoločnosť (sls.sk) a jej zložka Slovenská dermatovenerologická spoločnosť (SDVS) – kontakt: SDVS – Slovenská dermatovenerologická spoločnosť a Fotobiologická sekcia SDVS – kontakt: (library.sk) spolu s vedením Slovenských liečebných kúpeľov (SLK) Piešťany – (web)a Prírodných liečebných kúpeľov (PLK) Smrdáky(web) – pripravujú v dňoch 11.-12. decembra 2015 vedeckú schôdzu XVI. Smrdácke dni. Cieľom tohto vedeckého podujatia bude možnosť prezentovať a prediskutovať Vaše skúsenosti s problematikou chronických dermatóz ako sú psoriáza, atopická dermatitída, ekzémy, problematikou melanómu a fotobiológie. Zároveň budete mať možnosť dozvedieť sa nielen o účinkoch prírodnej minerálnej vody, ktorá je ojedinelá v Európe, ale aj na vlastnej koži si budete môcť overiť pôsobenie prírodnej minerálnej vody a liečebných procedúr v rámci otvorených dverí kúpeľov. Tešíme sa na Vašu účasť.

Vzdelaní pacienti pomáhajú lepšie nastaviť systémy

Stále platný, ale už zastaraný systém, definuje pacienta ako prijímateľa zdravotnej starostlivosti. Budúci systém definuje pacienta ako partnera profesionála. Informovaný pacient vidí nerovnosti v prístupe k zdravotnej starostlivosti, aby sa však stal obhajcom svojich záujmov a  záujmov svojich spolutrpiacich, nevyhnutnou podmienkou je schopnosť a ochota učiť sa. O tom, ako prebieha vzdelávanie pacientov a v akých oblastiach je potrebné pacientov vzdelávať, sme sa rozprávali s PharmDr. Dominikom Tomekom, PhD., MPH., ktorý sa vzdelávaniu pacientov venuje už niekoľko rokov ako pedagóg a pacientsky advokát. Pôsobí vo vedení Európskeho pacientskeho fóra v Bruseli a Asociácii na ochranu práv pacientov v Bratislave. PharmDr. Dominik Tomek, PhD., MPH Začínal pracovať ako lekárnik – asistent, neskôr vedúci lekárne. Niekoľko rokov strávil na Ústave klinickej onkológie v Bratislave, neskôr pracoval na Ministerstve zdravotníctva SR, v roku 1995 odišiel pracovať do zdravotných poisťovní, kde na rôznych pozíciách zotrval až do roku 2009, kedy začal pracovať v Štátnom ústave pre kontrolu liečiv. Od roku 2010 sa venuje výlučne pedagogickej činnosti. V súčasnosti pôsobí ako odborný asistent na Lekárskej fakulte Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave. Od roku 2010 sa aktívne venuje vzdelávaniu pacientov formou Patient Empowerment seminárov a spoluinicioval pacientske vzdelávanie na Slovenskej zdravotníckej univerzite od roku 2012. Dlhoročná prax v zdravotníctve, osobitne s onkologickými pacientmi a pedagogická prax ho priviedli ku vzdelávaniu pacientov. Vo svojich prednáškach sa venuje významu adherencie – spolupráci pacienta s lekárom a rešpektovaní liečebného režimu. Vysvetľuje nevyhnutnosť dodržiavania liečby a jej význam pre chorého človeka.

 

Venuje sa otázkam vzdelávania pacientov dostatočná pozornosť?

Otázka vzdelávania pacientov je u nás podcenená. Nie je dostatočne reflektovaná ani v odbornej literatúre a už vôbec nie vo všeobecnej rovine. A nemáme, samozrejme, odborníkov, ktorí by sa venovali vzdelávaniu pacientov. Objavujú sa prvé iniciatívy, v Michalovciach vychovávajú na detašovanom pracovisku VŠZSP sv. Alžbety profesionálnych edukátorov pre diabetikov. Pokiaľ som správne informovaný, na školskej a akademickej úrovni sa realizujú len niektoré individuálne projekty vzdelávania pacientov a je smerované na zvládanie špecifického ochorenia. Vzdelávanie pacientov vo všeobecne rovine a posilňovanie ich kompetencií sa však nerealizuje, a čo je dôležité, nevenuje sa tomu pozornosť ani zo strany zamestnávateľov. Preto si myslím, že naše pacientske vzdelávanie na pôde Lekárskej fakulty SZU v Bratislave je zatiaľ stále unikátne a snažíme sa ho rozvíjať a skvalitňovať.

Prečo je dôležité vzdelávať pacientov?
Pacienta potrebujeme vzdelávať v podstate z troch hlavných dôvodov. Prvým je, že mnohí pacienti sú zamestnaní a pracujúci ľudia, resp. sú to ľudia v produktívnom veku a malo by tu byť nejakým spôsobom zabezpečené vzdelávanie z titulu ich začleňovania do pracovných procesov. Pacienta v tomto prípade definujeme ako človeka, ktorý je dlhodobo chorý alebo taký, ktorého choroba dlhodobo obmedzuje. Nehovoríme teda o pacientoch, ktorí majú nádchu alebo chrípku. To znamená, že by v rámci vzdelávania mali byť zohľadnené tieto špecifiká s dôrazom na uchovanie si práce, znovu získanie práce alebo vôbec získanie si práce ako takej. Potom tu máme vzdelávanie pacientov, ktoré im umožní lepšie manažovať ich vlastné ochorenie. Pacienti dokážu lepšie kooperovať so zdravotným systémom pri liečbe svojho ochorenia, sú adherentnejší k liečbe, a týmto spôsobom dosahujeme aj lepšie výsledky liečby a s nižšími nákladmi pre systém. Manažment vlastného ochorenia je teda druhým dôvodom, prečo je potrebné vzdelávať pacientov. Tretím je vzdelávanie zástupcov pacientov, tzv. pacientskych advokátov. Tí sa v mene pacientov zúčastňujú rozhodovacích procesov. Ak sú dostatočne vzdelaní, vedia byť partnermi v procesoch rozdeľovania zdrojov, kreovania zdravotných systémov a pod. Skúsenosti zo sveta ukazujú, že takto vzdelaní pacienti a pacientski advokáti pomáhajú lepšie nastaviť systémy a lepšie zohľadniť potreby pacientov. Spomínali ste, že otázkam vzdelávania pacientov sa venuje málo pozornosti aj zo strany zamestnávateľov. Akú úlohu v tomto smere zohrávajú? Ukážme si to na príklade onkologických pacientov. V dnešnej dobe okolo 1% populácie sú už prežívajúci onkologickí pacienti. To znamená ľudia, ktorí už vo svojom živote boli konfrontovaní s nádorovým ochorením, vyliečili sa alebo sú v procese liečby, prípadne sú pozorovaní. Z tohto počtu je asi 40% pacientov v produktívnom veku. Predlžujú sa nám životné očakávania a v poslednej dobe je aj tendencia posúvať vek odchodu do dôchodku. Znamená to, že pribúdajú počty onkologických, ale aj iných dlhodobo chorých pacientov, ktorí sú zároveň v pracovnom procese alebo sú schopní byť v pracovnom procese. Zamestnávatelia by mali mať vedomosť a prehľad o tom, že takíto ľudia sú alebo budú v pracovnom pomere, prípadne je veľká pravdepodobnosť, že budú na inom pracovisku, a akými opatreniami sa im dá uľahčiť začlenenie alebo udržanie sa na pracovisku. A aj zdraví zamestnanci by mali byť vzdelávaní, pretože čoraz častejšie môžu byť konfrontovaní s tým, že ich kolegovia budú pacientmi. Žiaľ, mám taký pocit, že toto naša spoločnosť podceňuje. Preto je potreba vzdelávať aj zamestnávateľov, aby si boli vedomí, aké sú špecifi ká pri zamestnávaní chorých alebo hendikepovaných, prípadne iným spôsobom limitovaných zamestnancov.

Kto ďalší by mal byť v tejto súvislosti vzdelávaný?
Je tu veľká potreba vzdelávať verejnosť. Edukácia zdravej verejnosti alebo verejnosti ako takej je nevyhnutným predpokladom prijatia, resp. akceptácie pacienta v spoločnosti. Predstavte si napríklad, že do triedy príde nový žiak, ktorý má na hlave ochrannú prilbu. Spolužiaci ho s najväčšou pravdepodobnosťou vysmejú a neprijmú ho medzi seba. Následne tento žiak dostane v triede epileptický záchvat. Zrejme sa všetci vyľakajú, utečú a opäť ho neprijmú medzi seba. Ak sa im ale vopred – alebo ešte lepšie priebežne na hodinách výchovy – vysvetlí, aké je epilepcia ochorenie, a keď sa im podľa možnosti premietne video s epileptickým záchvatom a vysvetlí podstata prvej pomoci pri záchvate, tak potom budú pripravení a takéhoto žiaka medzi seba prijmú. Podobne to samozrejme funguje aj na pracovisku v kolektíve, len medzi dospelými bývajú väčšie predsudky. Ak teda dokážeme už mladú generáciu vychovať k pochopeniu, úcte a pomoci svojim hendikepovaným spolužiakom, v živote už s tým potom nebudú mať problém. Toto je len názorný príklad toho, že keď hovoríme o výchove pacientov, tak musíme hovoriť aj o výchove zvyšku populácie. Taktiež ak hovoríme o výchove pacientov, je potrebné myslieť aj na tých, ktorí sa o nich starajú. Nemyslím však na zdravotnícky personál, ale na rodinných príslušníkov, priateľov alebo ľudí, ktorí sa o pacienta starajú. „Pacienti celé roky vyjadrujú ambíciu byť účastníkmi rôznych typov rozhodovacích procesov, stať sa členmi kategorizačných komisií a spolurozhodovať o tom,aké lieky alebo zdravotnícke pomôcky a výkony budú hradené z verejného zdravotného poistenia“.

Má vzdelávanie pacientov svoje špecifiká?
Pokiaľ vzdelávate pacientov v rámci ich diagnózy, učíte ich, akým spôsobom manažujú svoje ochorenie, ktoré v závislosti od typu a závažnosti viac alebo menej ovplyvňuje ich život. Samozrejme, inak sa angažujete a vzdelávate pacienta s ešte stále dobrou kvalitou života, hoci s určitými obmedzeniami, a inak pacienta, ktorý je už v pokročilejších štádiách ochorenia, napr. v prípade onkologického ochorenia. Svojím spôsobom je možné edukovať aj terminálne chorého pacienta. Je však dôležité myslieť na to, že každý má iné priority. Pacient, ktorý je pomerne vitálny, cíti sa a chce byť naďalej aktívny, chce pracovať a cestovať, bude mať iné priority v oblasti zo zdravotného hľadiska podstatne horšie, ale ešte stále chce fungovať – minimálne v rámci svojej domácnosti – a chce sa sám o seba postarať. A samozrejme, pacient v tom najhoršom štádiu svojho ochorenia chce podľa možností v pokoji a bez bolestí dožiť v okruhu svojich blízkych. Takisto tí, ktorí sú okolo neho a ktorí mu pomáhajú majú mať tomu zodpovedajúci tréning, ktorý je vhodené získať edukáciou od odborníkov ale aj pacientskych organizácií. V týchto oblastiach teda spočívajú tie najhlavnejšie špecifiká vzdelávania pacientov.

„Otázka vzdelávania pacientov je u nás podcenená. Nie je dostatočne reflektovaná ani v odbornej literatúre a už vôbec nie vo všeobecnej rovine“. Stretávame sa aj s požiadavkou pacientov byť súčasťou kategorizačných komisií. Vidíte aj tu priestor v oblasti vzdelávania? Pacienti celé roky vyjadrujú ambíciu byť účastníkmi rôznych typov rozhodovacích procesov, stať sa členmi kategorizačných komisií a spolurozhodovať o tom, aké lieky alebo zdravotnícke pomôcky a výkony budú hradené z verejného zdravotného poistenia. Aby sa to ale mohlo stať realitou, je potrebné absolvovať príslušný tréning, aby mohli byť partnerom pre odborníkov a ostatných účastníkov takýchto rozhodnutí a procesov. Žiaľ, ešte stále u nás prevláda názor – často sa s tým stretávame aj v médiách – že pacienti a pacientske organizácie ako keby boli nejakými agentmi farmaceutického alebo potravinárskeho priemyslu, ktorých ak vpustíme do tohto systému, budú presadzovať komerčné záujmy alebo budú chcieť len to najlepšie a najdrahšie. Nie je to však pravda, pretože keď s nimi pracujete, ste s nimi v kontakte a komunikujete spoločne, zistíte, že sú schopní na základe získaných informácií racionálne posúdiť svoje potreby ako aj možnosti systému. Na druhej strane vám vedia dať veľmi jasný obraz o svojich potrebách alebo o priebehu svojho ochorenia, prípadne o tom, ako vnímajú prostredie, s ktorým sú konfrontovaní. Predstavitelia pacientskych združení, pacientski advokáti a podobne sú aktívni a múdri ľudia, vzdelaní, veľmi často s vysokoškolským diplomom. Toto sú ľudia, ktorí keď budú vybavení potrebným množstvom teoretických vedomostí, spolu so svojimi životnými skúsenosťami sú a budú rovnocenní partneri ostatným účastníkom rozhodovacích procesov. Príkladom môže byť, ako pacienti reflektujú potreby svojho ochorenia alebo ako veľmi sa môže líšiť vnímanie verejnosti. Ak sa pozerá zdravý človek na chorého a spýtame sa ho, čo si myslí, že je pre neho najhoršie alebo naopak najdôležitejšie a spýtame sa to isté pacienta, dostaneme často veľmi odlišnú odpoveď. Dokonca aj keď sa spýtame napríklad lekára a jeho pacienta, odpovede sa rôznia. „Keď budú pacienti vybavení potrebným množstvom teoretických vedomostí, spolu so svojimi životnými skúsenosťami sú a budú rovnocenní partneri ostatným účastníkom rozhodovacích procesov“.

Aké formy vzdelávania pacientov existujú?
Najrozšírenejšou a najznámejšou formou vzdelávania pacientov je ich účasť na klinických štúdiách pri vývoji nových liekov. Toto je veľmi podporované aj farmaceutickými spoločnosťami, pretože výskum a vývoj bez účasti pacientov by nebol možný. V súčasnosti prebieha tretí rok projekt EUPATI – European Patient´s Academy on Therapeutic Innovation, čo je spoločný projekt Európskej komisie a Európskej federácie inovatívneho farmaceutického priemyslu, v rámci ktorého boli vyvinuté a vyvíjajú sa veľké tréningové moduly, online a „face to face“ vzdelávanie pacientov a pacientskych organizácií z celej Európy. V Ústave farmakológie klinickej a experimentálnej farmakológie Lekárskej fakulty SZU v Bratislave nám už tri roky beží edukačno-výskumný projekt Pacient a liek koordinovaný prof. MUDr. J. Holomáňom, CSc. „Skúsenosti zo sveta ukazujú, že vzdelaní pacienti a pacientski advokáti pomáhajú lepšie nastaviť systémy a lepšie zohľadniť potreby pacientov“.

Ako tieto kurzy prebiehajú? Čo je ich obsahom?
Na začiatku sme veľa hovorili o lieku ako takom, o interakciách, o klinických štúdiách, o nežiaducich účinkoch, o tom ako čítať a rozumieť príbalovým informačným letákom. Okrem toho pacientom poskytujeme prehľad zo všetkých oblastí zdravotníctva – od fungovania zdravotníctva a zdravotných poisťovní, ďalej ako komunikovať, aké sú kompetencie revízneho lekára, aké sú práva a povinnosti pacientov a podobne. Máme výbornú spoluprácu s verejnými úradmi ako Sociálna poisťovňa, Úrady práce, ÚDZS, Ministerstvo sociálnych vecí a inými, ktorí nám ochotne chodia prednášať. Čo je zásadne podcenené a kde je potrebné urobiť obrovský kus práce – je postoj pacientov k alternatívnej liečbe – v tomto prípade k výživovým doplnkom a vitamínom. Toto však nie je len problém Slovenska, ale aj všeobecne. Spoločnosť, vrátane akademickej pôdy, to zanedbali a osveta je tu minimálna alebo skôr nulová. Pacienti podliehajú tlaku reklamy, často neserióznym článkom, čo veľmi často vedie k zbytočným finančným výdavkom. V tých najhorších prípadoch to môže viesť až k poškodeniu zdravia.

Aká je v tejto oblasti úloha poskytovateľov lekárenskej starostlivosti?
Predpokladám a z praxe tiež viem, že lekárnici za tarou si plnia svoju povinnosť v oblasti zdravotnej výchovy a osvety. Dôležité je prízvukovať, že vitamíny a výživové doplnky síce nepoškodia zdravie pacienta, ale je veľmi dôležité nebrať to ako náhradu predpísanej liečby. Samozrejme, je pochopiteľné, že keď sú pacienti v ťažkej životnej situácii alebo s infaustnou diagnózou, tak sa môžu zo zúfalstva utiekať k rôznym typom liečby. Nehovoriac o tom, že sú to životné situácie, kedy sú pacient a jeho rodina finančne zaťažení a aj moje vlastné prieskumy, ktoré robím už niekoľko rokov s pacientmi, hovoria o tom, že na takýto typ liečby vynakladajú dosť veľké sumy peňazí. O to dôležitejšie je, aby aj lekárnici ako tí najpovolanejší odborníci vedeli posúdiť reálnu potrebu alebo prínos takejto doplnkovej liečby a usmernili pacienta. Tých potrieb alebo možností, kde toho pacienta vzdelávať, je skutočne veľmi veľa.

 

_________________________

Zdroj: Lekárnicke listy®  Jún 2015

Konferencia o psoriáze a psoriatickej artritíde

Milí priatelia, na medzinárodnej psoriatickej scéne sa tento rok v lete konalo podujatie na ktorom bola zastúpená aj naša SPaA SR.

Medzinárodná federácia psoriatických spoločností (IFPA), ktorej sme členom, bola organizátorom už 4. svetovej konferencie o psoriáze a psoriatickej artritíde, ktorá sa konala vo švédskom Štokholme v dňoch 8. až 12. júla 2015. Konferencie sa zúčastnilo viac ako 1000 delegátov zo 70 krajín sveta. Hlavná téma konferencie „Psoriáza, nové poznatky a inovácie“, priniesla celý rad prezentácií významných svetových dermatológov a reumatológov. Účastníci konferencie si mohli vypočuť príspevky o možnostiach liečby psoríázy a psoriatickej artritídy v svetle nových poznatkov z epidemiológie, genetiky, epigenézy, diagnostiky či súvisiacom výskyte a prejavoch pridružených ochorení. Slovenská republika bola na konferencii zastúpená niekoľkými poprednými odborníkmi. Za všetkých spomeniem pani prof. MUDr. Máriu Šimaljakovú, PhD., z Fakultnej nemocnice v Bratislave. Pre zástupcov jednotlivých psoriatických spoločností, vrátane Slovenska to však nebola iba konferencia, ale aj ďalší dôležitý program. Na pracovnom stretnutí dňa 8. júla, to bola diskusia o nových možnostiach, ktoré sa nám otvárajú v súvislosti s Rezolúciou o psoriáze, ktorú v minulom roku prijala Svetová zdravotnícka organizácia (WHO). Zástupcovia jednotlivých krajín prezentovali svoje úspešné aktivity, ale tiež problémy a výzvy ktorým čelia. Z viacerých krajín zazneli najmä problémy z postupne starnúcej členskej základne a ťažkosti pri získavaní nových mladých členov. V rámci mimoriadneho valného zhromaždenia IFPA, ktoré sa konalo 12. júla, prebehlo hlasovanie k návrhu, ktorý predložil výkonný výbor IFPA o doplnení stanov IFPA o článok, ktorý hovorí o podpore práv ľudí trpiacich psoriázou na úplné uplatnenie v spoločnosti v zmysle medzinárodného Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím. Návrh bol prijatý jednomyseľne. Po mimoriadnom valnom zhromaždení nasledovalo rokovanie k činnosti IFPA k aktuálnym otázkam. Vypočuli sme si informácie o realizovaných projektoch IFPA, pripravovaných projektoch a financovaní. Účastníci mali možnosť vypočuť si Paula Mendozu, mladého člena psoriatickej spoločnosti z Filipín, ktorý sa s nami podelil o skúsenosti so zapájaním nových mladých členov do činnosti spoločnosti. Každý z nás, čo žijeme so psoriázou a psoriatickou artritídou, má viac dôvodov, ako inokedy, pociťovať nádej. Máme uznesenie WHO o psoriáze významne zvyšujúce povedomie o tejto chorobe medzi verejnými činiteľmi a zdravotníkmi. Je tu ďalší výskum, ktorý bol vykonaný v oblasti psoriázy a psoriatickej artritídy a celý rad nových liečebných postupov i liečiv, ktoré sú už k dispozícii, alebo prídu na trh čoskoro. Zamyslime sa nad tým čo nám dáva nádej na lepšiu budúcnosť a lepší svet pre nás psoriatikov. Čo konkrétne sme pripravení vykonať, aby sa svet okolo nás stal lepším miestom, pre ľudí s psoriázou a psoriatickou artritídou?

 

RNDr. Miloslav Čubrík
Bratislava, september 2015

Dôchodcovia, ťažko zdravotne postihnutí a deti ušetria na doplatkoch za lieky

Dôchodcovia, ťažko zdravotne postihnutí a deti ušetria na doplatkoch za lieky (milióny eur)…
Novinka /platiť by mala/ od 01.01.2016

Nižšie doplatky za lieky. Táto novinka čaká od začiatku budúceho roka desiatky tisíc pacientov na Slovensku. Súčasťou druhého sociálneho balíčka, ktorý predstavil predseda Vlády SR Róbert Fico uplynulý víkend, je aj zníženie limitu na doplatky za lieky a rozšírenie skupín obyvateľov, ktorých sa toto ochranné opatrenie týka. „Som veľmi rád, že zavádzame zmenu, ktorá je veľkým prínosom pre pacientov a zároveň chráni najzraniteľnejšie skupiny dôchodcov, ťažko zdravotne postihnutých a deti,“ povedal minister zdravotníctva Viliam Čislák. Rozširuje sa skupina pacientov, ktorých sa ochranný limit týka. Doteraz mohli tento benefit využívať len starobní dôchodcovia, invalidní dôchodcovia a ťažko zdravotne postihnutí, ktorých výšku  dôchodku zákon ohraničoval. Po novom už toto obmedzenie nebude platiť. Ochranné opatrenie v podobe limitu spoluúčasti sa bude vzťahovaťaj na deti vo veku do 6 rokov. Ďalšou dôležitou zmenou je aj zníženie limitu spoluúčasti, čo ochráni pred vysokými doplatkami za lieky občanov s najnižšími príjmami. Na základe tejto zmeny zaplatia na doplatkoch za lieky výrazne  menej ako doteraz. Od začiatku budúceho roka by starobní dôchodcovia, invalidní dôchodcovia a držitelia preukazu zdravotne ťažko postihnutých nemali zaplatiť za lieky viac ako 100 eur ročne.

Doterajší štvrťročný limit sa u starobných dôchodcov znižuje zo súčasných 45 eur na 25 eur, u invalidných dôchodcov a držiteľov preukazu ZŤP je pokles zo súčasných 30 eur na 25 eur. U detí je štvrťročný ochranný limit vo výške 8 eur, ročne teda hovoríme o sume 32 eur. „Vieme, že pacienti vnímajú výšku doplatkov za lieky naozaj citlivo. Je  veľmi pozitívne, že po novom bude sociálne znevýhodnených pacientov, ktorých zákon ochráni pred vysokými doplatkami za lieky, omnoho viac. Podľa našich predpokladov by sa mohlo týmto pacientom ročne vrátiť za tieto doplatky približne 7,3 milióna eur,“ doplnil minister zdravotníctva Viliam Čislák. Spôsob, ako sa fi nančné prostriedky za doplatky dostanú k pacientom, sa nemení. Občania nemusia  kontaktovať zdravotné poisťovne, tie  im automaticky vrátia peniaze do 90-tich dní od skončenia kvartálu. Pre Ministerstvo zdravotníctva SR je sociálne únosná lieková politika prioritou a vďaka zmenám, ktoré sa v tejto oblasti zaviedli od apríla 2012, pacienti pocítili pokles doplatkov za mnohé lieky.

 

 

Zdroj: Ministerstvo zdravotníctva SR, 27. máj 2015

 

Lúčime sa…

Veľmi nás zarmútila správa, ktorú nikto z nás nečakal. Opustila nás skvelá žena – dlhodobá členka Spoločnosti …

Liečba atopického ekzému

Liečba atopického ekzému je individálna a vyžaduje si kompexný prístup. Z etiológie atopickej dermatitídy vyplýva, …

Edukačné bloky na tému „Napreduj s nami“

Už na začiatku tohto roka sme si pre vás pripravili edukačné aktivity zamerané na zlepšenie digitálno-komunikačných …